Khamis, 4 Ogos 2011

REMAJA DIREJAM KERANA CINTA



Mat pagi semua http://www.emocutez.com ... pagi2 dah aku ni buat bising hihihi .. mcm mana sahur pagi tadi? Harap makanan yang dimakan akan bertahan sampai berbuka nanti hihihi. Aku pulak dari pagi tadi CIRIT BIRIT .. sampai turun OPIS pun lambat ai ai .. perutku memulas .. Kaw kaw bau kentot hihihihihi .. jgn mare arrr .. PUASE hihi


Ni ape kes ni pagi2 dah cerite bende pelik .. Aku bukannye ape .. aku just nak berkongsi CERITE SEDIH ...


Sebagai contoh di Malaysia ... Malaysia merupakan NEGARA yang DEMOKRATIK .. Yang bebas membuat apa saja tapi dengan satu SYARAT .. Dengan syarat tidak mengugat keselamatan NEGARA. Kita di Malaysia bebas bercinta dengan sesiapa saja .. Tak kira TUA mahupun MUDA .. tak kira PANGKAT atau DARJAT. Betul tak kawan2? Mungkin ada segelintir MASYARAKAT masih mengamalkan CINTA selepas kahwin yang diatur oleh keluarga .. tapi tak banyak .. Sudah mengikut peredaran masa.



Berlainan pula di NEGARA AFGHANISTAN .. Perkahwinan diatur oleh keluarga dan perkahwinan diantara komuniti lain tidak disukai .. inikan pula nak bercintakan? Sepasang remaja ni bercinta dan hendak berkahwin pada usia yang muda. Perkahwinan mereka dibantah sekeras-kerasnya oleh kedua ahli keluarga malah SATU KAMPUNG turut membantah dan INGINKAN KERAJAAN merejam mereka sampai MATI. Tak ke gilerrrr gitu?http://www.emocutez.com  



Dua remaja ni (Halima Mohammedi dan Rafi Mohamed, 17 tahun) .. hendak berjumpa dan ditemani oleh sepupu Rafi untuk mengadakan PERKAHWINAN. Akan tetapi rancangan tu dapat dihidu oleh keluarga remaja tersebut dan orang kampung. Remaja ni diheret keluar dari kereta dan direjam ... bukan seorang dua yang merejam ni ... Seramai 300 orang yang rejam diorang .. Memang teruk .. ada jugak yang mengacukan Senapang pada mereka .. tapi ada yang menahan. Begitu kejam mereka ni ... haaa ..



Agama Islam hanya menjalani hukuman REJAM untuk tujuan tertentu .. Memang tidak dinafikan .. mereka ni nak KAHWIN LARI .. Tapi bukan mereka berzina .. Aku pun tak tahu la nak KOMEN apa .. Memang dah budaya NEGARA mereka mcm tu .. Harap akan berubah satu hari nanti .. Amin.



Pelbagai spekulasi yang dibuat ekoran dari peristiwa REMAJA ini nak kahwin .. Mereka dituduh berzina .. Rusuhan telah berlaku di KAMPUNG JABRAIL berdekatan dengan KOTA HERAT ... Balai polis terbakar .. malah seorang lelaki turut terbunuh. Kedua-dua remaja tersebut dipenjarakan.



Ketika dibalai polis .. Halima ditemui oleh Bapanya dan Bapanya mengatakan bahawa Halima telah memalukan keluarga Dan PATUT DIBUNUH. Malah bapa halima turut memberitahu kepada NEW YORK TIMES (NYT) .. "Apa yang kami mahu ialah KERAJAAN membunuh mereka". Bapa sendiri pun kejam dengan anak sendiri .. Mereka masih mengamalkan BUDAYA yang lama .. 



Hrmmm kerana budaya sebegini .. direjam sampai mati kerana bercinta (Bukan Berzina) ... ni laa yang akan menambahkan lagi TANGGAPAN BURUK negara luar TERHADAP ISLAM. Mereka nie tak tahu apa FUNGSI sebenar REJAM tu ... sesewenangnya nak menjatuhkan hukuman tanpa sebab yang MUNASABAH. Nampak sangat tak BERTAMADUN .. Marah ni.  Kejam dan Tragis .. haaaa .. 



Ni gambar yang aku ambik dari En. GOOGLE ... 

*
*

Gambar menujukkan Halima sebelum direjam ... Kecian die .. leh dapat Pendarahan otak kerana dibaling dengan batu.





Ni gambar TANGAN aku tak pasti .. Tapi daripada SUMBER yang aku bace .. Ni gambar tangan sewaktu peristiwa Pasangan remaja ni DIREJAM. Aku pun Confius ... Masih hidup juga die selepas direjam .. sebab die sekarang ni dalam PENJARA. 





Gambar rafi pulak .. aku tak jumpe .. tapi dalam Youtube ade VIDEO saat2 diorang direjam .. Trajis peristiwa ni. Harap ada jalan penyelesaian yang baik untuk mereka .. Amin. Hrmmm setakat ini aje CELOTEH aku .. Esok kite jumpa di tempat yang sama .. Tata .. Titi Brumm Brumm http://www.emocutez.com  


Korang Rasa?

6 comments:

syrupmasin berkata... Reply To This Comment

perghh mcm tuh pon ade..aihhh

Sekamar Rindu berkata... Reply To This Comment

salam..

ngeri membaca entri ni..

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Aaaa syrupmasin .. ada juga, keciankan mereka .. nak kahwin pilihan sendiri dan berbeza komuniti pun tak boleh huhu :-0

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Memang ngeri dan meyedihkan entri umi hari ni sekamar rindu. Apapun .. terima kasih krn anda semua sudi memberi komen :)

miss Tira berkata... Reply To This Comment

cedeynye...:(

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Memang sedih miss tira .. umi turut bersimpati