Isnin, 29 Ogos 2011

DIMANAKAH SIFAT KEMANUSIAAN


Hai semua .. Mat malam semua .. Chat tak hari ni? Mesti korang semua sedang sibuk buat persiapan menjelang HARI RAYA .. memang letih ..  ditambah lagi kita berpuasa .. Jaga kesihatan tau .. minum baik air untuk mengantikan cecair dalam badan hihi.


Haaa hari nie aku nak tanya cikit .. korang suke tak pakai barangan KULIT??? Hrmm, aku pasti ade ramai kat luar sana GEMARKANNYA .. dengan KUALITI .. di tambah dengan KEUNIKKANNYA membuatkan ramai yang tertarik dan TERPESONA .. walaupun MAHAL ianya tetap menjadi KEGILAAN pengemar kulit HAIWAN .. 


Tapi pernahkah korang BERFIKIR secara MENDALAM .. bagaimana mereka dapatkannya? Menurut INFO yang kita tahu ..  untuk mendapatkan barangan KULIT dan BULU haiwan, ianya dilakukan dengan cara MENTERNAK .. MENANGKAP serta MEMBUNUH haiwan nie .. Tapi pernahkah korang terfikir adakah dengan cara MENTERNAK .. MENANGKAP dan MEMBUNUH sahaja? 


Hrmmm korang lihat VIDEO ini .. Jom zasss ..




Dimanakah perginya SIFAT BELAS KASIHAN? SIFAT PEYAYANG? dalam diri manusia .. Ianya dilakukan sewaktu mereka masih hidup .. Sayu melihat Mata Haiwan ini .. KEJAMNYA ...


Kalau ye pun nak kulit Haiwan .. Carilah yang sudah MATI .. jangan la buat semasa mereka masih HIDUP. Setidaknya mereka sudah mati .. kalau BOLEH LAAA jangan la membunuh haiwan untuk dapatkan material mcm ni .. BERDOSA .. Membunuh binatang.


KESIAN .. SEDIH .. SEBAK dan tak terkata bila lihat haiwan yang tak BERDOSA diperlakukan mcm ni .. Mereka juga ada HAK untuk HIDUP. Kalau aku kaya sampai tiada manusia lain SEKAYA aku .. aku nak HARAMKAN pengambilan kulit2 binatang nie untuk dijadikan PAKAIAN mahupun PERHIASAN .. walaupun haiwan tu sudah MATI .. Aku tak nak ..sebab ianya bagaikan PENGHINAAN buat HAIWAN tu .. 


Walaupun mereka hanya HAIWAN .. Tetapi mereka sama seperti kita .. sama2 mahluk ALLAH S.WT .. ada hak untuk HIDUP. Cuma kalau haiwan yang ALLAH S.W.T jadikan untuk makanan tak apa la juga jika dimatikan .. sebab kita SEMBELIH dengan cara BAIK. Kalau tu jugak aku nak HARAMKAN .. Baik korang LEMPANG jer aku ni kan hihihi.


Maksud aku disini ialah jangan MENGANIAYA HAIWAN untuk dapatkan sesuatu .. kita juga perlu HORMAT mereka walaupun  mereka hanya HAIWAN .. tak da ruginya kita buat mcm tu .. Mereka yang lakukan hal sebegini, tak tau laa .. mcm tak der perikemanusiaan lansung .. tak per ..satu hari nanti pasti ader PEMBALASAN.


Video yang aku tunjukkan tu sebenarnya aku tak habis gi tengok sebab aku tak SANGGUP .. Tengok part DEPAN jer dah MENITIS AIR MATA .. Aku cume nak KONGSIKAN bersama INFO ini walaupun dah agak LAPUK .... Bukan niat untuk MENCERCA bangsa mana2 mahupun NEGARA mana2 .. cuma nak tekankan dimana SIFAT KEMANUSIAAN tu ..


Sehingga bertemu lagi .. Terima kasih krn sudi membaca entri aku kali nie .. Fikir .. Fikir lah .. Dan Fikirkan Lagi .. Salam Ramadhan ke 28 semua ..Tata Titi Brumm Brumm ...










Korang Rasa?

4 comments:

A Crack Mirror berkata... Reply To This Comment

asya pun tak sanggup tgk mi...rasa marah sangat dengan org tu...tak der hati perut ke??cuba kalau dia asya wat camtu?? haaa... baru dia tahu erti sengsara kot...grrr~

umi...mmg penat loh get ready for hari raya ni..ehehe...

khairul berkata... Reply To This Comment

abg x sanggop nk tgk video..kejam!

Umi dh ready nk raa ke ni hehe

Salam AidilFitri buat semua rakan2 ku .http://gilamodified.blogspot.com/2011/08/selamat-hari-raya-aidilfitri.html

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Keciankan haiwan tu kan asya .. sampai hati buat mcm tu ..sedih jer rasa. Ganas asya ..yeya ..kalau kite jumpe org tu kite sama2 siat orang tu ehhhhh hihihihiihi.


Memang penat asya ..malam sat umi online lagi hihi

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Umi pun tak sangup bang khairul ..jahat mereka nie ...

Wahhh lama tak dengar citer bang khairul ni, sama2 bz nak raya kan ui uiiiiiiii