Sabtu, 27 Ogos 2011

PILIH KASIH



Mat malam semua .. mesti korang semua baru jer berbuka dan nak pergi sembahyang TARAWIRH .. Aku pulak nak mengadap LAPTOP kejap hihi.


Hari ni aku nak cerita cikit tentang PILIH KASIH. Haaa seperti yang korang lihat tajuk aku kat atas .. korang mesti dah dapat IMAGINE tentang apa yang aku nak sampaikan kan? Hihihi .. Pilih kasih nie meluas sebenarnya kawan2. Pilih kasih antara ANAK, Pilih kasih antara IBUBAPA, Pilih kasih antara Kawan2 .. mahupun Pilih Kasih antara MAJIKAN. Betul tak?


Dan hari ni aku nak FOKUSKAN tentang Pilih Kasih Antara ANAK. Yang ni sering kita dengar dalam Masyarakat kita. Aku ingin menyentuh tentang hal ini selepas aku mendengar LUAHAN daripada seorang sahabat yang memerlukan PENDENGAR. Mungkin dengan cara itu .. sahabat aku tu akan TENANG. Hal ini membuatkan aku BERFIKIR sejenak dan INSAF dahulu sebelum aku bergelar IBUBAPA .. Insyaallah .. AMIN.


Situasinya menyentuh hati sanubari aku. Sahabatku ini dahulunya seorang yang NAKAL dan DEGIL orangnya .. tapi ianya berubah menjadi BAIK setelah meningkat DEWASA. Kerana sikap sahabatku ini NAKAL dan DEGIL membuatkan IBUBAPA nya tidak begitu MEYAYANGINYA .. Keadaan itu amat KETARA sekali .. 


Hrmmm .. bagi aku, mungkin perasaan sahabat aku aje .. tapi kadang-kadang aku berfikir, aku tak boleh menyalahkan sahabat aku .. sebab orang yang mengalaminya sendiri yang faham .. Jadi aku terus mendengar RINTIHAN hatinya.


Bukan sekali dua .. Tapi aku dah dengar sejak aku dari KECIL lagi ..kadang kala aku MENANGIS kerana tengok sahabatku TERTEKAN.


Bila DEWASA ni ... sahabatku menjadi seorang yang MATANG. Dulu die nakal sebab die TERKONGKONG .. Tapi die bukan jahat mcm berpeleseran mcm tu .. die cume nak bergiat Aktif dalam SILAT .. Teater .. Nyanyian tapi niatnya TERHALANG. Tapi alhamdulilah dia dapat menerima keadaan PILIH KASIH dengan baik dalam KELUARGANYA ..


Saat yang menyedihkan apabila .. segala jasa BAIK .. PERTOLONGAN dia hulurkan dengan IKHLAS tidak dihargai malah DICERCA .. Lebih2 lagi BULAN RAMADHAN nie. Sampaikan Niat dia nak mendirikan Rumah tangga sudah beberapa kali di TUNDA .. Atas sebab, jika dia BERKAHWIN, tiada orang lain yang akan MENOLONG keluarganya melainkan dia. Sangat menyedihkan .. Dimanakah perginya  ANAK EMAS MEREKA itu?


Kenapa? Mengapa? Hal ini BERLAKU? Salah siapa? Aku pun tak dapat nak KOMEN .. Kenapa sahabatku di uji sebegituan rupa? Kenapa? Mungkin ada sebab  kenapa ALLAH S.W.T buat mcm tu .. tapi sampai bila? Marilah kita bersama berdoa akan kebahagiannya kawan2 .. kerana aku tak sanggup melihatnya MENANGIS lagi ... sebab aku pernah megalaminya juga  ...


Harap segalanya akan berakhir. Marilah kita sama2 mengambil IKHTIBAR agar suatu hari nanti kita tidak menjadi IBUBAPA yang PILIH KASIH kerana sikap anak2 yang berbeza2 .. Sehingga bertemu lagi .. Tata .. Titi .. Brumm ..brumm .. Salam Ramdhan yang ke 27 kawan2 .. Renung-renungkan dan selamat beramal ..




Korang Rasa?

4 comments:

adlina berkata... Reply To This Comment

Tuhan nak menguji sahabat awak..satu hari nanti dia akan mendapat kebahagiaannya kalau dia bersabar dengan ujian yang diberikan kepadanya.

jom tgk entri saya..
http://adlinaabdrahim.blogspot.com/2011/08/dia-berjaya-buat-segala-bulu-meremang.html

A Crack Mirror berkata... Reply To This Comment

betul kata adlina tu umi...
harap kawan kitak dpt terus bersabar.. boh selauk ati gilak... ya lah namanya ujian.. ulpss.. klakar sawak indah.. :p ahaha~

setiap yg pahit itu jika ditempuhi dengan perasaan ikhlas+sabar pasti akan menemui 1001 kemanisan.

apa2 pun asya juga harap semoga nasib kawan umi akan berubah dan mudahan diberikan petunjuk kepada ahli keluarga kawan umi tu..k??umi take care tau!

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Betul kata adlina ..moga sahabat umi tu akan banyakkan bersabar atas ujuan yang diberikan kepadanya .. Amin. Terima kasih kepada dlina krn sudi memberi komen :)

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Pandainya asya cakap sarawak ..cutenyer bunyi hihi.Cangih ayat yang asya gunakan ..sayang asya .. muah2!Hihihihi :D

Harap sahabat umi dapat menrima dugaan dan banyakkan bersabar ..amin.

Asya jaga diri jugak tau :)