Rabu, 17 Ogos 2011

BETAPA BERTUAHNYA KITA


Mat pagi semua http://www.emocutez.com .. hari ni dah masuk 17 hari Umat Islam di DUNIA nie berpuasa .. dan aku pasti mesti dikalangan kita tidak lepas menikmati JUADAH BERBUKA PUASA yang istimewa .. walaupun kadang2 kita tak berpuas hati dengan lauk yang dihidangkan, TAPI aku pasti ianya cukup istimewa jika di bandingan dengan Negara2 MISKIN didunia .. BETUL tak kawan2? Betul tak ASYA? hihi sempat lagi aku nie .. hahaha.




Hari nie aku nak mengajak korang melihat .. SITUASI yang MENYEDIHKAN. Gambor2 ni aku ambik dari En. GOOGLE.


Ketika Negara kita GEMBIRA http://www.emocutez.com menyambut Ramadhan .. Negara Somalia menyambut Ramadhan dengan keadaan tiada MAKANAN. NEGARA SOMALIA menghadapi masalah KEBULURAN ekoran dari terjadinya KEMARAU. Seramai 29,000 penduduk mati kebuluran .. dan seramai  640,000 kanak-kanak berdepan dengan maslah kekurangan makanan dan zat yang serius. Menurut PBB seramai 3.2 Juta rakyat memerlukan bantuan MAKANAN.




Sedihnya aku engok budak2 nie .. Sayu jer rasa hati. Kalau anak2 aku kat umah tu .. nak ikan dalam TIN jer .. Ikan yang aku REBUS tu .. tak layan .. (Tak sedap kot hihihi).


Disaat kita BERLUMBA-LUMBA untuk Membeli Tiket Bola .. mahupun Tiket  Wayang .. Disaat itulah mereka BERLUMBA-LUMBA beratur mengambil MAKANAN.



Walaupun dilanda KESUSAHAN .. Ibadat terhadap ALLAH S.W.T tidak dilupakan .. biarpun beralaskan TANAH ..

*
*
*

Tu cerita kat NEGARA SOMALIA .. Nie pulak kat NEGARA SUDAN ..


Bahaya betul Pandangan Mata Burung Pemangsa tu ..




Menggunakan Air Kencing Haiwan untuk Minum dan Menejukkan kepala .. Tiada Sumber AIR terhad.


Sedihnya melihat mereka http://www.emocutez.com .. ekoran daripada PEPERANGAN .. menambahkan lagi KEPERITAN di dada mereka .. Tiada Makanan .. Tiada Air Tiada Perlindungan.


Gambar2 nie semua bukan untuk MENGAIBKAN mereka .. cuma aku nak tunjukkan agar kita MUNASABAH diri .. Mensyukuri NIKMAT yang diberikan pada kita dan NEGARA .. Menghargai KEMUDAHAN yang diberikan dan jangan sesekali MERUNGUT .. Kerana di Luar sana ... Menerima nasib yang sangat2 TERUK berbanding kita.


Berat Mata Memandang .. Berat lagi Bahu yang Memikul .. Bersama-sama lah kita berdoa, di bulan yang mulia ini agar Rakyat2 di Negara Miskin sana mendapat Nikmat Rezeki seperti kita. Amin. Tidak rugi kita mendokan MEREKA .. Malah mendapat Pahala yang berlimpat GANDA ..


 Sehingga kita bertemu lagi http://www.emocutez.com .. Tata ..Titi Brumm Brumm .. Renung2 kan dan Selamat Beramal .. Hihihi.
Korang Rasa?

2 comments:

A Crack Mirror berkata... Reply To This Comment

betul3! (gaya sore upin ipin tau~) heheh
umi da tau dah yg asya akan singah kan??hehe..
alahai..tadi asya berbuka..sangat kenyang...sampai da tak larat sangat..ni bkk2 sini..nampak diorg sengsara..insaf asya...
alhamdulilah tak membazir makan tadi..kalau tak mesti asya akan sangat menyesal cz tak bersyukur dgn rezeki yg ada... kan mie kan?? kesian mereka...semoga mereka tabah menerima dugaan Allah.

My Life's Journey berkata... Reply To This Comment

Hihihihi umi tau asya akan singgah ..baik tol asya nie ..tapi kalau asya tak de singgah ..umi faham ..mesti line internet asya tak ok atau asya ade kerja hihi. Walau bagaimana pun, asya ni sweet sangat2 giler ..sebab slu singgah cni hihihi :).

Bersama2 lah kita berdoa agar mereka mendapat nikmat dan tabah menghadapi dugaan ..amin :)