Rabu, 20 Julai 2011

PANTANG LARANG BAKAL PENGANTIN

Mat petang semua ... Cerah dan Ceria hari ini? Jangan jadi macam aku ye semalam ... Mendung ... Masam je. Tinggalkan hari semalam ye ... Hidup mesti diteruskan  Yeahhhh ...http://www.emocutez.com


Ummm hari ni aku nak cerita ape ye? Actually aku suka bercerita BAB2 berkahwin ni .. memandangkan aku ni belum bertunang .. apatah lagi BERKAHWIN .. Jadi agak segan pulak aku nak berceloteh panjang hihihihihi ... Aku lepas je ciapkan LAPORAN setiap pagi .. aku terus je baca BLOG2 yang aku suke baca. Bestnya tengok orang nak kahwin ni .. Kembang kempis je rase Hidong aku .. mana tak nya, aku turus berasa TERHARU membaca LUAHAN hati para2 pengantin baru. http://www.emocutez.com


Aku pun ade jugak rasa nak BERCERITA hal2 kahwin ni ... tapi aku rasa, TURN aku belum TIBA masanya ... Huhuhuhuhuhhuhu .. bersabar je la ye. Hihihihi .. Walau apa pun ... Seronok dan Taniah kepada bakal2 PENGANTIN 2011.


Hrmmm tapi kan .. aku rasa tak salah kalau aku bagi PENDAPAT kepada Bakal2 Pengantin di luar sanakan? Aku ambil ni berdasarkan Pengalaman aku bersama Orang2 OTAI ... Walaupun aku ni tak kahwin lagi .. Tapi MAK aku selalu berpesan dengan aku .. BANYAK LA ... Sampai Tahun depan pun tak habis juga die bercerita aku rasa. Mana tak nya, Mak aku selalu Ulang benda yang sama ... Sampai aku dah boleh HAFAL dah Dialog die .. Nasib baik aku tak jadi PELAKON mak aku ... hahahahahah.


Disini aku nak berkongsi sedikit ASAM GARAM atau Adat yang telah diturunkan oleh Orang2 OTAI di kampung aku ... Tidak RUGI apa2 kalau kita nak ikut pantang larang ni .. Asalkan ianya masih dapat diikuti. Betul tak Kawan2? hihihi ... Semoga Terhibur http://www.emocutez.com...


1. Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul utk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan utk mengawal nafsu. Ia juga utk menimbulkan perasaan rindu dendam. Perasaan yg timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.


2. Jgn tidur dirumah orang takut terkena ilmu. Ia juga utk menjaga nama baik keluarga.


3. Jgn bebas keluar kemana-mana kerana takut disantau oleh mereka yg mempunyai niat tidak baik.


4. Jgn makan nasi dgn gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit.


5. Elakkan makan ulam yg berbau busuk seperti petaidan jering.


6. Jgn bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir.


7. Jgn membuang air kecil dan air besar serentak di dlm air contohnya dlm sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks.


8. Elakkan minum air bergas kerana ia mempunyai gula dan gas yg tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis.


9. Kurangkan makan makanan yg manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat tika bersama.


10. Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.


11. Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat).


12. Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus utk organ seks kerana darah tidak mengalir.


13. Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksid.


14. Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga.


15. Amalkan makan telur ayam kampung seminggu 2 kali yg dicampur madu dan lada hitam yg ditumbuk utk menambah tenaga.


16. Bagi mereka yg banyak angin, minum air halia utk membuang angin.


17. Belajar ilmu rumahtangga drpd org yg berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai.


18. Jgn memuaskan nafsu dengan cara sendiri.


19. Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan sehari.

20. Elakkan minum minuman keras dan merokok.


21. Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan.


22. Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok utk alat kelamin.


23. Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan.


24. Banyakkan baca surah-surah bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.


25. Jgn makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil.


26. Jgn terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).


27. Jgn berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat.


28. Jgn bercelak atau berlangir serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.


29. Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.


30. Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan utk menghangatkan lagi kemesraan.


31. Bilik lelaki atau wanita jgn dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dr dikhianati org.


32. Jgn buat kerja yg berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah terjadi nya gangguan emosi.


33. Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.


34. Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar.

35. Jgn cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.


36. Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis.


37. Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh org lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.


38. Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri.


39. Kedua pengantin dilarng bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu.


40. Jgn makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding.


41. Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.


42. Jgn makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit.


43. Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yg tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada diluar.


Ui uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii banyaknya pantang larang .. kalau dapat ikut yang semua ni, aku rase orang tu MEMANG HEBAT GILERRRRRR la .. Tabik SPRING aku gan orang tu. Tapi kalau dapat ikut mengikut kemampuan tu, tak salah juga. Sebab nya, kalau nak kahwin ZAMAN MODEN ni, mempelai mesti sekali sekala jumpa sebab nak membeli barang2 yang PERLU mereka ada. Zaman dulu agak berlainan sikit ... zaman sekarang pun ada berlainan sikit juga, aku pun tak dapat nak KOMEN lebih la  ... jadi pantang larang yang diikuti tu bersesuaian dengan kemampuan kita. Jangan lebih2 sudah la ye ...


Ummm setakat ini je aku rasa CELOTEH aku .. Terima kasih kerana sudi membaca celoteh aku ni ... Esok2 kita jumpa lagi ye ... Tata titi Brummmm Brummm http://www.emocutez.com
Korang Rasa?

0 comments: