Khamis, 31 Oktober 2013

TEGAR

Sedang asyik memandu pulang ke rumah .. kedengaran lagu TEGAR berkumandang di radio ..


Fikiranku melayang-layang mengenangkan seseorang yang ku kenali .. seseorang yang amat PENTING dalam HIDUPKU .. Tanpa beliau .. aku tak mungkin berada didunia ni .. seseorang yang diberi nama  .. BAPA ..





BAPA ku berasal dari keluarga yang SUSAH .. sepeninggalan ORANG TUA nya menambahkan lagi KESULITAN dalam kehidupannya .. demi mendapatkan PELAJARAN .. Beliau terpaksa berjalan  kali sepanjang 5km ke SEKOLAH .. tiada WANG .. Yang ada hanyalah nasi dan sayur ubi yang dimasak dipagi hari .. 


Sejurus balik dari sekolah .. Beliau terus menjalankan tangungjawab yang diarahkan seperti mengemas rumah .. memasak dan menjaga anak kecil pakciknya .. kerana pada waktu itu .. HIDUPNYA hanya MENUMPANG sahaja ..


Setelah menjalani KEHIDUPAN yang penuh dengan ONAK DURI .. BAPA ku boleh dikatakan seorang yang BERJAYA .. BERJAYA dalam KERJAYA malah BERJAYA memberi PENDIDIKAN kepada anak-anaknya .. Memberi KEMUDAHAN serta PERBELANJAAN .. Tapi kerana asyik berkerja ..kadang kala .. tiada masa bersama keluarga ..


Tapi itu tak MENGAPA .. selepas diriku bergelar seorang IBU .. Kini ku mengerti PERGORBANAN seorang BAPA .. dan daku lebih MEMAHAMI serta lebih MENSANJUNGI beliau  .. 


Baru ku mengerti .. kenapa BAPA ku meyukai lagu TEGAR .....







Korang Rasa?

17 comments:

nanakimie berkata... Reply To This Comment

hu...sedih pulak nana baca entry ni....

♥ ROS ♥ berkata... Reply To This Comment

Insyallah kita mendoakan kebahagian mereka... Kerna susah lah kita dpt berjaya skrg ni... :)

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@nanakimieHihi ..umi pun sedih juga mengenang .. tak pe .. kita doakan yang terbaik buat mkedua ibu bapa kita (^_^)

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@♥ ROS ♥Betul tu sis ..kerana belajar hidup susah kita dapat mengubah hidup kita (^_^)..amin2

Fiza Rahman berkata... Reply To This Comment

Kalau nak berjaya, kena ada usaha. Suka dgr lagu tegar ni ☺☺

Fiza Rahman berkata... Reply To This Comment

Erkkk...dah lama tak masuk sini. Baby dah besar lah ☺☺

JunAina berkata... Reply To This Comment

Selagi dia ada bahagia dan gembirakan dia. Akak kehilangan ayah sejak kecil, hialng hangatnya pelukan ayah sejak umur 2 tahun.

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata... Reply To This Comment

dari kesusahan lahirnya kejayaan.. beruntung masih ada ayah.. hargai dan bahagiakanlah dia..

BUNDA a.k.a KN berkata... Reply To This Comment

Assalam, salam ukhuwah dari bunda...

aku yang dulu bukan aku yang sekarang...

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@Fiza RahmanHihi .. a a lagu ni best .. alhamdulilah ..delysha tak lama lagi masuk 10 bulan pulak nanti (^_^)

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@JunAinaTrm kasih dear atas nasihat diberikan ..kata2 dear ada kebenaran disiti ..amin

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@Mizz Aiza (Dunia Kecil)Trm kasih dear atas nasihat diberi .. umah2!!

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@BUNDA a.k.a KNSalam ukhuwah dari umi juga bonda (^_^)

Kakzakie berkata... Reply To This Comment

Org kata biarlah susah dulu tapi senang kemudian daripada dan senang jadi susah...

Bersyukur atas kesenangan kini. Alhamdulillah.

Lieya Von Jay berkata... Reply To This Comment

mcm2 jenis pengorbanan bapa yang kita kadang2 tak tahu kan.. ^_^

~ NANA ~ berkata... Reply To This Comment

samala, parents pon org susah...bila denga cerita diorang, rasa sedih sgt2 :(

Domu-kon berkata... Reply To This Comment

:-)

Tersenyum bangga ayah ummi jika baca entri anaknya...