Jumaat, 8 November 2013

PRETZEL 

Mat pagi semua .. lama sungguh kita tak bersua kan .. Umi ni menghilang 2 3 hari sebab ada KURSUS dong .. Kawan2 mcm mana pulak? Mst banyak cerita yang Umi dah tertinggal kan?hihi ..tak pe ..jap gi Umi pegi zass

Hari ni ..Umi nak berkongsi dengan kawan2 resipi PRETZEL ..

Pretzel Cinnamon (^_^)




BAHAN-BAHANNYA

3 cawan tepung gandum
1 cawan Air suam
Mentega@Butter dalam adunan
Mentega @Butter dicairkan
Soda bicarbonat
1 sudu Ibu Roti
1 sudu gula
sedikit garam
Kacang Badam@Cinnamon@Gula
Kain bersih


CARA MEMBUATNYA

Mula-mula kawan2 rendamkan ibu roti dalam air suam .. letak gula dan sedikit garam ..tunggu sehingga ibu roti mengembang ye. Dalam masa yang sama, kawan2 gaulkan tepung dengan sedikit mentega .. bagi rasa berlemak sedikit ye.


Lepas ibu roti dah mengembang .. kawan2 gaulkan bersama dengan adunan tadi .. uli adunan sehingga adunan tu tak melekat. Apabila adunan yang dah siap .. kawan2 tutup dengan kain lembab ye .. tunggu sehingga adunan tu mengembang 2 kali ganda (mcm buat DONUT).


Lepas dah mengembang .. kawan2 buat la bentuk PRETZEL .. Lepas 30 minit berlalu .. kawan2 pergi rendam dalam air mendidih (Bubuh soda ye) selama 1 minit ..


Adunan yang dah siap di rendam dalam soda ..dikeringkan dengan KAIN BERSIH .. lepas tu kawan2 sapu dengan mentega@butter yang telah dicairkan dan letak badam@cinnamon ATAU gula.


Bakar sehingga masak .. lain oven lain RAGAMNYA .. Umi selalu bakar dalam suhu 180 celcius selama 30 minit. 

Selamat mencuba ..CHAK!




Korang Rasa?

8 comments:

Vee Lea berkata... Reply To This Comment

Wahh. Dpt cuba tok kelak! :D

Cik Itah@RRP berkata... Reply To This Comment

waa..sedapnya..nak try la nanti

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@Vee LeaHihi .. selamat mencuba (^_^)

Puteri Kayangan?@#$%???? berkata... Reply To This Comment

@Cik Itah@RRPHihi ..chayok2!! okeh dear (^_^)

Mizz Aiza (Dunia Kecil) berkata... Reply To This Comment

sedapnya buat sendiri.. nak cuba juga la nanti.. :D

~ NANA ~ berkata... Reply To This Comment

waaaaa dah lama nk try buat!!! tq share resepi

Lieya Von Jay berkata... Reply To This Comment

wowo ,, sdap nmpak :)

nanakimie berkata... Reply To This Comment

wah,terernya kak...macam susah je nak buat bentuk gitu..:)